maanantai 3. lokakuuta 2016

Syysvaellus ja jonottelua

Moikka! Istun nyt bussissa matkalla Helsinki-Vantaan lentokentälle, joten ajattelin, että ennen Madridin matkaani voisin kirjoitella vähän vaelluksesta ja mun viime viikosta.

Olin 23.-25. syyskuuta vaeltamassa Kuusamossa. Matkaa kertyi yhteensä 31 kilometriä. Vaelsimme kahden päivän aikana Myllykoskelta Oulankaan. Perjantaina lähdettiin matkaan vasta iltapäivällä ja saavuimme perille vasta illan hämärtyessä. Meille oli varattu Basecampista käyttöön saunatilat ja palju. Kävin muuten elämäni ensimmäisen kerran paljussa! :D Perjantaina ohjelmaan ei kuulunut vielä vaellusta, vaan saunomisen ja makkaran paiston jälkeen suuntasin suoraan lämpimään makuupussiini. Ensimmäisen yön nukuin puolijoukkueteltassa. Illalla ja yöllä satoi vettä, joten valvoin lähes koko yön katsoen kattoon ja odottaen milloin innoikkaimmat vesipisarat läpäisisivät telttakankaan. Aamu kuudelta puolijoukkueteltan kamina laitettiin päälle ja telttaan kerääntynyt kosteus hälveni. Se tarjosi minulle oivan mahdollisuuden aamu-unille. Yhdeksältä oli kuitenkin herätys ja täytyi laittaa puurovedet tulille ennen vaellukselle lähtöä.

Ruokailun jälkeen lähdimme puoliltapäivin vaeltamaan kohti Jussintupaa, jossa yövyimme seuraavan yön. Telttayön jälkeen autiotuvan laverit tuntuivat luksukselta, tosin erittäin kovilta rinkan herkistämää selkää vasten. Sunnuntaipäivänä rutistettiin vielä uudet 15 kilometriä Jussintuvalta Oulangan luontokeskukseen. Laitoin kännykästäni loppumatkasta musiikkia pitämään yllä vaellustahtia. Ennen luontokeskusta minulla oli vielä voimia käydä katsomassa jotain koskea tai jokea, se jäi minulle nyt hieman hämäräksi, että mikä se nyt sitten loppupeleissä oli. :D Kaiken kaikkiaan vaelluksella oli jälleen kerran todella mukavaa, vaikka aurinko ei tahtonutkaan näyttäytyä meille.

Vaelluksen jälkeen sain viettää yhden yön kotonani omassa sängyssä ennen kuin maanantaina lähdin yliopiston pihalle jonottelemaan vuosijuhlalippuja, joita en onnistunut sähköisen ilmoittautumisen kautta saamaan. Jonottelu alkoi jo maanantaina kolmelta iltapäivällä, vaikka varsinainen lipunmyynti tapahtui vasta tiistaiaamuna kello 8.00. Siis aivan hullua! Jos asuisin kotona, niin joku varmasti yrittäisi takoa järkeä mun päähän, mutta olin päättänyt, että haluan osallistua vujuille, joten vaihtoehtoja ei pahemmin ollut tarjolla. Oli aivan hirveää mennä yliopistolle puoli kolmelta ja huomata, että jokaisen pöytä- ja sohvaryhmän takana oli porukkaa kytiksellä. Olisin toivonut, että jonottelu olisi nimittäin alkanut vasta myöhään illalla. Jonottelu sujui kuitenkin hyvin, sillä pakkasmakuupussini piti minut yön lämpimänä ja raahaamani aurinkotuoli takasi ergonomisen nukkumisasennon. Ja nyt olen onnellinen, koska minulla on lippu! :)

Loppuviikon luinkin vain perjantaina olleeseen tenttiin ja kävin kävelyllä tenttiin lukemisen lomassa. Perhe- ja jäämistöoikeuden tentti meni muuten hyvin, mutta yksi artikkeliin pohjautunut tehtävä oli hankalalta, sillä artikkelin sisältö ei millään muistunut mieleeni, vaikka olin sen lukenut. Perjantaina lähdin tentin jälkeen kavereideni kanssa pumppiin, sillä olen vihdoin tervehynyt siihen kuntoon, että uskalsin mennä kunnon tehotreeniin. Poden vieläkin perjantaisesta pumpista johtuvasta lihasjumista. Illalla korkkasin tenttipäivän kunniaksi viinipullon ja lähdin sitten kavereideni kanssa rimpsalle Rovaniemen yöhön.

Lauantaina oli vuorossa pakkaamista, sillä lähdin lauantai-iltana kohti Vääksyä, jonne saavuin sunnuntaiaamuna. Kävin heti aamutuimaan kaverini kanssa kävelyllä. Sen jälkeen luin vähän tenttiin ja menin mummille syömään. Ruokailun jälkeen kävin mummin kanssa kävelyllä Vääksyn kanavalla, koska oli niin upea ilma. Sen jälkeen luin taas hieman tenttiin ennen kuin vanhempani tulivat kotiin mökiltä.

Tänään olen viimeistellyt matkalaukun pakkauksen ELSAn järjestämää Madridin matkaa varten ja nyt istun tosiaan bussissa.

Hyvää matkaa mulle ja palailemisiin! :)

~ Tiia

Myllykosken autiotupa.

Riippusilta.

Meijän leiri :D

Myllykoski.

Vaellusporukkaa.

Näin iloinen olin vaelluksesta.

Oulankajoki.

Erämeikä.

Puolijoukkueteltta.

Vaellus oikeastaan ohi paikassa x.

Jonottelua ja opiskelua.

Vääksyn kanava.
Vääksy again.

5 kommenttia:

  1. Miten sä luet oikiksen tentteihin? Kuinka hoidat sen, kun kurssikirjoja on rajallisesti ja niitä ei välttämättä saa silloin kun haluaisi ja sitten kun kirjan saa, se pitää lukea nopeastk ennen eräpäivää jne. Itse juuri oikiksessa aloittaneena tuskailen tämän lukutekniikan ja kurssimateriaalien kanssa ja tuntuu ettei tästä tule mitään :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Anna! Tohon perhe- ja jäämistöoikeuden tenttiin onnistuin saamaan kirjan ekaa kertaa mun oikisuralla! Kirjan saaminen edellyttää sen varaamista aivan hullun aikasin! Oon yleensä lukenut tabletilta sähköistä kirjaa, ku ainakin useimmiten meillä sellainen on saatavilla, ni ei tarvii tohon kirjarumbaan ryhtyä. Ja jos ei ole, niin sitten jossain pyörii pdf-versioita, jotka olen haalinut käsiini. Ja itse asiassa viime viikolla keksin uuden tavan, koska myös pdf oli kiven alla! Kuvasin kirjaston lukusalikappaleen tabletilla, nyt mulla on n. 150 kuvaa, johon on tiivistetty yks kv oikeuden kirja :D Ja monihan prujuttaa pdf-tiedostot, mut ite en oo siihen ryhtyny, ku muuten mul on mun yksiön kaapit täynnä vaa paperikasoi ennen pitkää!

      Kannattaa vaa yrittää tehä tosi intensiivinen lukitahti, jos sattuu saamaam kirjan, sillä kirjasta on miellyttävämpi lukea! Ja sit rustailla samalla lyhyet muistiinpanot vaikka, jos kokee ne tarpeelliseks. Ite teen yleensä aina jonkinlaiset muistiinpanot. Ja sit jotkuthan pitää sitä kirjaa kylmän viileesti yli laina-ajan, mutta en suosi sitä taktiikkaa ite, sillä jotain muuta kirjan tarpeessa olevaa ärsyttäis, jossen palauttais, enkä haluis niin käyvän myöskää itelleni. Vanhemmilta opiskelijoilta kantsii kysellä prujuja, ne on usein valmiiks alleviivattu ja ne saa sit myytyä helposti eteenpäin, joten niihin laitettu pienoinen sijoitus maksaa ittensä takas. :) Ja kirjastosta kaukolainalla saattaa saada kirjan jostai random kirjastosta.

      Ja lukemisen jälkee kantsii tsekkaa vanhat tentit aiheesta ja luentodiat! Varsinki tenteissä on usein kyssiä, jotka toistuu. Mä oon alkanu keväästä asti tekee mallivastauksii vanhoihin kysymyksiin ja se on mun mielestä auttanut tosi paljon. Mut tohon vastaamiseenkin rutinoituu jossain vaiheessa. Mulla meni viime syksy vähän heikosti arvosanojen osalta, et älä stressaa niistä! Lienee normaalia. Siinä sit huomaa mitä vaaditaan, ku saa ekat tulokset. Ja kantsii kysyy proffalta, et voiko tulla kattoo vastauksia, ni sit se kertoo, jos oot ihan kujalla vastaustekniikan suhteen! Mutta tsemppiä, kyl se siitä lähtee, tärkeintä on yrittää! :)

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  2. Mulla kävi kans mielessä toi valokuvaaminen ja pdf:n tekeminen, niin ei tarttis miettiä niitä eräpäiviä. Onks sulla koskaan tullu fiilistä että ei vaan tajua lukemastaan mitään? Kuinka paljon päivässä/viikossa yleensä luet? Vaikka eihän se kerro mitään, jokainen kun on yksilö ja oppii asiat eri tahdissa. Ehtinyt tässä muutaman kerran miettiä että mitä jos vaan oonki liian tyhmä tänne :'D
    Vai onkohan tässä vaan "alkukankeus" kyseessä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valokuvaamisessa ja pdf:n tekemisessä kannattaa tietysti näin oikeustieteen opiskelijan näkökulmasta olla tarkkana tekijänoikeuksien kaa, joten siinä mielessä virallinen verkkokirja tai fyysinen kirja olisi paras vaihtoehto :D

      Joskus oikeudellinen teksti on aikamoista kapulakieltä, joten joitain lauseita joutuu lukemaan useammankin kerran, että niistä sais ees jotain tolkkua. Mutta ajatuksen kanssa ku riittävästi työstää, ni useimmiten asiat selvenee! Mun lukeminen riippuu monesta eri muuttujasta, joten on vaikea sanoa, miten paljon luen esim. viikossa. Mutta keskimäärin päivässä on ehkä 4-6 tehokasta lukutuntia, vaikka itse lukupäivä saattaisi olla 8 tuntia pitkä. Mutta yleensä en lue jokaisena viikonpäivänä, vaan pidän vähintään yhden hengähdyspäivän.

      Ja uskon, että kyse on ennemminkin alkukankeudesta kuin tyhmyydestä. Pääsykoe on kuitenkin osoittanut, että kyllä siellä päässä muutakin liikkuu kuin silmät :D

      Poista