tiistai 5. kesäkuuta 2018

Salou, Granadella ja turistikierroksia

Moikka,

Kohtahan tässä ollaan jo taas ajantasalla, jos ei taas laiskuus ja kiire yllätä. Vaihto kuitenkin lähenee jo loppuaan, joten tämä lienee toiseksi viimeinen katsaus vaihtokuulumisiini.

Toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna lähdin tapaamaan vanhempiani Salouhun. Se on pieni kaupunki Barcelonan lähettyvillä. Lähdin matkaan heti torstaina kouluviikkoni päätyttyä ja hyppäsin junaan. Hotelli oli varsin hieno, joten olin erittäin mielissäni, että sain viettää viikonloppuni Saloussa ja vielä hyvässä seurassa. Heti ensimmäisenä iltana pääsin herkuttelemaan hotellin illallisbuffettiin. Kaikki buffetit yleensäkin on mun heikkous, koska yleensä tuppaan ottamaan vähän turhan ronskisti ruokaa. Myös tällä kertaa löysin paljon eri ruokalajeja, joita halusin kokeilla ja kahmin lautaselleni kaiken mahdollisen. Siitä olikin hyvä lähteä levolle vatsa täynnä. Perjantaina lähdimme kävelemään Saloun rantakatuja pitkin ja kävelimmekin varmaan kolme tuntia. Illalla kävimme ravintolassa syömässä. Lauantaina oli taas vuorossa kävelyretki, joka suuntautui tällä kertaa viereiseen kaupunkiin, Cambrillsiin. Kävelyretken jälkeen kävimme katsomassa Saloun rannalle pystytettyjen telttojen hulinaa. Illalla olikin sitten vuorossa jo paluu Valenciaan.

Valenciassa ehdin viettää muutaman päivän ennen kuin kaverini tuli käymään luonani. En pystynyt kuitenkaan heti antamaan 100% ajastani, sillä mulla oli alkuviikosta koulua ja meillä oli vielä luentokuulustelu, josta sai aktiivisuuspisteitä, joten esittelin ystävälleni yliopiston samalla kun menin suorittamaan kuulistelua. Illemmalla lähdimme käymään humpsuttelemassa, mutta emme jatkaneet iltaa enää suuremmalle klubille. Seuraavana päivänä pidin Valencia-kierroksen vanhassa kaupungissa ja ehdimme nähdä lisäksi tiedepuiston iltavalaistuksessa. Aikaa oli ehkä hieman liian vähän, sillä ystäväni lähti jo varhain seuraavana aamuna, mutta kaikki merkittävimmät Valencian nähtävyydet tuli mielestäni näytetyksi.

Ehdin huilata vuorokauden ennen seuraavan ystäväni saapumista. Siinä vuorokaudessa ehdin heittämään Nicky Jamin keikan, joka oli muuten erittäin huonosti organisoitu, sillä kaikkialle joutui odottamaan aivan tolkuttomia aikoja. Itse keikka oli oikein mainio ja olin tyytyväinen, että tunnistin monia biisejä vaikka en pystynytkään laulamaan mukana kuten paikallisväestö.

Kaverini saavuttua lauantai-iltana, olin varannut meille etukäteen päiväretken sunnuntaille. Lähdimme aamulla bussilla matkaan ja ensin pysähdyimme Cabo la Naossa, joka on Espanjan itäisin kohde lähinnä Ibizan saarta. Siitä jatkoimme matkaamme pääkohteeseemme, La Granadellaan. Ensin patikoimme polkua pitkin reilu puolentunnin matkan, jonka jälkeen eteemme avautui kaunis maisema valkoisine kivineen ja turkoisine merivesineen. Siellä otimme chillisti muutaman tunnin ja nautimme auringosta. Sen jälkeen lähdimme vielä käymään rannalla nimeltä El Arenal. Olimme siellä noin tunnin verran, joten emme ehtineet tutustua muuhun kuin rantakatuun. Illalla palasimme takaisin Valenciaan. Ja koska olen tunnollinen opiskelija, niin myös tämä toinen kaverini sai alkuviikon nauttia omasta seurastaan, kun olin oppimassa uusia asioita yliopistolla. Onneksi minulla oli vain parina ekana päivänä tunteja, koska kevätlukukausi loppu ja luennot oli taputeltu ja lukuloma odotti!

Keskiviikkona pidin ystävälleni Valencian old town -kierroksen. Kävimme tutustumassa kutkuttavimpiin turistinähtävyyksiin ja otimme toisistamme turistikuvia. Tortaiksi olin taas miettinyt pientä retkeä. Päätimme toteuttaa pohdinnan jälkeen retken pyöräillen, joten kävimme vuokraamassa meille pyörät, myös kämppikseni ja hänen ystävänsä tulivat vahvistamaan meidän Suomi-tiimiä. Määränpäänä meillä oli Albufera, joka on tunnettu laguunistaan ja riisipelloistaan. Lähdimme vauhdikkaasti pyöräilemään ja onnistuimme löytämään matkaa pidentäviä kiertoreittejä aluksi ennen kuin pääsimme baanalle. Pyöräilimme Valenciasta varmaan 20 kilometrin matkan ennen kuin pysähdyimme syömään. Ilmeisesti minä ja kämppiksemme näytimme vielä niin nälkiintyneiltä syötyämme ateriat, että tarjoilija tuli ilmoittamaan, että tekee meille maksutta uuden annoksen kanarintaa ja ranuja. Ja niin hän toi meille runsaan santsilautasen ja mehän söimme sen viimeistä ranskalaista myöten :D Ruokailun päätyttyä päätin johdattaa tytöt pääpaikalle Google-mapsin avulla. Onnistuin löytämään kunnon soratien, joka näytti ei-miltään, mutta minun innoittamana jatkoimme kuitenkin matkaa eteenpäin. Kaverini sanoi jossain vaiheessa, että täällä kyllä kohta puhkeaa varmaan rengas, mutta olin skeptimistinen sen suhteen. Jouduimme kuitenkin kääntymään takaisin, sillä eteemme tuli kyltti, että yksityisalue ja paikka ei millään tasolla näyttänyt turistirysältä. Sitten mietin, että loppuiko multa yllättäen kunto vai mikä on, kun en saanut enää tyttöjä kiinni. Noh, pysähdyin sitten katsomaan rengastani ja sehän oli tietysti puhjennut. En jaksanut kuitenkaan stressata asiaa heti, vaan päätin taluttaa pyöräni takaisin ruokapaikan lähistölle, josta pääsisimme veneretkelle. Ensin opas kertoi meille riisipelloista ja sen jälkeen lähdimme laguunille kiertelemään vihreään veteen. Veneretken jälkeen satuin sanomaan espanjaksi, että pyöräni on rikki ja se totisesti kannatti. Eräs mies kuuli sen ja tarjoutui antamaan minulle ja hajonneelle pyörälle kyydin takaisin Valenciaan. Muut tytöt joutuivat polkemaan 20 kilometrin matkan vielä takaisinkin, kun minä vain huusin auton ikkunasta, että polkekaa nopeammin.

Illalla lähdimme Suomi-tiimillä rimpsuttelemaan. Menimme L`umbracleen, joka on todella fancy klubi Valenciassa. Oli ehdottomasti siistein klubi, missä oon ikinä käynyt! Hinnatkin olivat kyllä sen mukaiset, sillä Rollo-tasoon verrattuna juomat olivat yli puolet kalliimpia. Onneksi onnistuimme saamaan meille ilmaisia drinkkilippuja ja meillä oli ilmaiset sisäänpääsyt, joten ilta hoitui yhden juoman hinnalla. Seuraavana päivänä kävimme tutustumassa Valencian tiedekaupunkiin, vaikka kaverini olikin siellä jo omatoimisesti käynyt alkuviikosta. Illalla söimme vielä tapakset paikallisten suosimassa tapas-ravintolassa. Voin sanoa, että oli kyllä todella hyviä tapaksia! Kaverini lähdettyä vietin viikonlopun opiskeluhommien parissa.

Palailemisiin taas!

~ Tiia

Pilvinen Salou.

Minä ja Salou.

Saloun suihkulähde.

Heppoja Valenciassa.

Vihdoin sain kauan odottamiani simpukoita.

Ciudad de Las Artes y Las Ciencias iltavaloissa.

Festariselfie.

Nicky Nicky Jam!

Cabo la Nao.

Granadellaan  matkalla.

Granadellan kaunis ranta.

Onni oli kysyä yksinäistä tyttöä ottamaan meistä kuvia takaapäin, näyttää aivan postikortilta.

Sama ranta ylhäältä päin.

El Arenal.

Valencian turistikierros alkakoon!

Minä turistina.

Appelsiinipuita.

Lähdettiin la Palmarista veneretkelle.

Minä nauttimassa veneretkestä.

Vihreän joen rannalla.

Minä bailaamassa.

Tää klubi oli niin kiva!

Ja päivävalossa tiedekaupunkia.

Yöllisen baarin toinen puoli näytti päivällä tältä.