keskiviikko 30. syyskuuta 2015

Vaellusreissu ja vujuille jonottamista

Heippa taas!

Mun piti alun perin kirjottaa jotain jo ennen vaellusta, mutta en ehtinyt, joten käyn nyt taas kertaheitolla läpi koko viikon tapahtumat.

Osallistuin siis Artiklan perinteiselle syysvaellukselle, joka toteutettiin tänä vuonna nelipäiväisenä vaelluksena Pallakselta Hettaan. Yhteensä matkaa kertyi 55 kilometriä perjantain ja maanantain välisenä aikana. Meitä oli reissussa yhteensä 36 henkilöä. Voin lämpimästi suositella reittiä niille, jotka ovat valmiita rämpimään vaihtelevassa ja osin myös haasteellisessa maastossa nähdäkseen kauniita tunturimaisemia.

Perjantaina bussi lähti yliopistolta aamulla kello 7 kohti Pallasta. Ilma oli aika sateinen ja sumunen, mikä latisti vähän tunnelmaa, koska Rovaniemellä oli ollut tosi aurinkoista koko alkuviikon ajan. Lähdettiin kumminkin reippain mielin vaeltamaan! Kohdattiin heti ekoilla kilometreillä maaston haasteellisuus; pelkkää kivikkoista nousua, jonka jälkeen oli luvassa vetistä varvikkoa. Kengäthän siinä sitten lopulta kastui, mutta onneks meidän varaamassa tuvassa oli kuivaushuone, johon pystyi laittamaan kaikki märät kamat kuivumaan.

Lauantai oli ehkä kamalin päivä, koska toistakymmentä kiloa painava rinkka oli tehnyt tehtävänsä edellispäivänä ja selkä oli aivan muussina. Meijän ryhmä eteni lauantaina superhitaasti! Noin 14 kilometrin matkaan kului aikaa lähes 7 tuntia taukoineen päivineen. Maasto oli lauantaina aika haastavaa, mikä oli varmasti osasyyllinen verkkaiseen vauhtiimme. Jouduimme ylittämään kolme tunturia ja loikkimaan tunturipurojen ylitse kiviä apuna käyttäen. Illalla päästiin onneks saunaan lämmittelemään ja rentoutumaan sekä valmistautumaan seuraavan päivän koitokseen.

Sunnuntai sujui jo huomattavasti lauantaita kevyemmin ja etenimme 4 kilometrin tuntivauhtia. Maasto oli huomattavasti helpompaa kuin kahtena edellisenä päivänä! Sääkään ei ollut niin sumuinen kuin aiemmin, joten saimme nauttia hienoista tunturimaisemista vaelluksen lomassa!

Viimeisenä vaelluspäivänä eli maanantaina vaellettiin mun kaverin kaa ku mitkäkin Duracell-puput. Käveltiin tosi ripeesti 15 kilometrin matka ja innostuttiin jopa hölkkäämään välissä, että päästäis mahdollisimman nopeesti syömään! :D Käytiin vaellusporukalla Hetassa syömässä yhdessä hotellin yhteydessä olevassa ravintolassa ennen kuin bussimatka kohti Rolloa starttasi käyntiin.

Bussimatkan aikana huomasin Facebook-kirppiksellä, että joku myi Fifty Shades Of Grey -trilogiaa ja päätin ostaa ne ja sovin kirjojen haun heti samalle illalle. Ehdin hetken olla kotona, kunnes lähdin noutamaan kirjoja läheisen kaupan pihasta. Ja just kun olin laittanu oven kiinni, niin tajusin, että avaimet jäi keittiön pöydälle, argh! Olin kyllä niin vihanen, ku olin niin toope ja lukitsin itteni pihalle. Kävin kuitenkin hakemassa kirjat ja palasin vasta sen jälkeen miettimään tätä avainepisodia. Huomasin sitten, että mun avaimien unohtuminen maksaisi mulle lähes 50 euroa! Onneks mun kaveri majoitti mut yöks sen luo ja sain siel käytyy suihkussa ja tehtyä koulujutut valmiiks. Tällä kikkailulla onnistuin säästämään puolet ovenavauksen hinnasta, ni ei sit harmittanu enää niin paljoa!

Tänään on keskiviikko, enkä oo vielä kertaakaan torstaiyön jälkeen nukkunut omassa sängyssä. Aateltiin jatkaa vielä tätä eräelämää eilisen yön verran nukkumalla yliopiston pihalla, koska tänä aamuna kello 9 alkoi vuosijuhlien varsinainen lipunmyynti. Meijän täytyi majoittua yliopiston eteen jo eilen kello 18.30, että saatiin liput. Kello 20 liput oli jo loppuunmyyty ja ihmiset jonotteli myös varasijalippuja yön yli. Siis eihän tossa oo kyllä mitään järkeä jonottaa jotain lippuja lähes 15 tuntia, mut minkäs teet! Onneks mulla oli pakkasmakuupussi, joten tarkenin ihan helposti.

Tänään on kieltämättä vähän väsyttänyt, sillä yöunet jäi taivasalla melko niukoiksi. Menin kuitenkin reippaasti aamuluennolle sen jälkeen, kun olin vienyt rinkan ja makuupussin yms. himaan. Tänään lähen illalla varmaan vielä kahvakuulaan ja sen jälkeen välittömästi nukkumaan omaan sänkyyn!